Onnettomuustutkintakeskus tekee täysimittaisen tutkinnan Joroisissa viime viikonloppuna sattuneesta kiskobussin palosta.
Kiskobussi oli matkalla Varkaudesta Pieksämäelle viime lauantaina päivällä, kun se Huutokosken aseman jälkeen Joroisissa syttyi tuleen kesken ajon.
Onnettomuustutkintakeskus päätti torstaina varikolla tehdyn kiskobussin teknisen tutkinnan jälkeen, että varsinainen turvallisuustutkinta on tarpeen.
Tutkinta tehdään tämän kiskobussipalon lisäksi aiemmista vastaavista paloista. Tarkastelussa on muun muassa kiskobussin tekniset ominaisuudet, mutta myös VR:n kunnossapitojärjestelyt.

Tulipalo syttyi kiskobussissa eli kahden dieselmoottorijunan muodostamassa lähiliikennejunassa niin, että etummaisena ollut junayksikkö alkoi savuta ja syttyi tuleen.
Veturinkuljettaja irrotti kaksi junayksikköä toisistaan, evakuoi kaikki matkustajat toiseen taaimmaiseen junayksikköön ja siirsi taaimmaisen junayksikön noin 150 metrin päähän palavasta junasta.
Kukaan ei loukkaantunut tulipalossa, koska veturinkuljettajan toiminta oli ansiokasta ja ripeää. Junassa oli onnettomuushetkellä 26 matkustajaa.
Tuleen syttynyt kiskobussi vaurioitui palossa pahoin.
Onnettomuustutkintakeskus tutkii pelastuslaitosta ja poliisia laajemmin raideliikenneonnettomuuksien syitä ja taustatekijöitä.
Joroisten paloa tutkimaan nimitettiin tutkintaryhmä, jonka tutkinnanjohtaja on johtava tutkija Esko Värttiö Onnettomuustutkintakeskuksesta.
Lisäksi ryhmään kuuluu neljä henkilöä, joilla on muun muassa tekniikan, veturiliikenteen ja psykologian erikoisosaamista.