Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Salme Viljakainen | Ylös, ulos ja lenkille: Säännöllisellä liikunnalla mieli ja keho voi hyvin

Joko olet toipunut kellonsiirrosta talviaikaan? Reilu viikko on kulunut siitä, kun kellonviisareita käännettiin tunnilla taaksepäin. Keväällä siirretään kelloja vaihteeksi tunnilla eteenpäin.

Lähes kolmekymmentä vuotta on EU-kansalaiset siirrelleet kellonaikaa eteen- ja taaksepäin. Kukapa meistä uistaa, että Euroopan parlamentin päätöksellä kesä- ja talviaikaan siirtymisestä olisi voinut luopua jo vuonna 2021, jäsenmaiden parlamenttien siunauksella.

Tarvinnee vielä pohdintaa ja selvitystä, kumpi parempi, kesä- vai talviaika. Kansalaiset ovat jo mielipiteensä kertoneet Otakantaa.fi palvelussa, jonka mukaan kesä- ja talviajan siirtelyn voisi lopettaa.

Valoisa aika lyhenee päivä päivältä ja olis niin mukava jäädä sohvalle köllöttelemään. Kellojen siirtämisen terveysvaikutuksia on tutkittu meillä ja maailmalla. Vääjäämättä sisäisen kellomme monimutkainen järjestelmä menee sekaisin moisesta siirtelystä, ainakin hetkellisesti. Eipä tule ajatelleeksi, mihin kaikkeen tunnin siirrolla voi olla vaikutusta.

Hormonituotanto heilahtaa haitalliseen suuntaan, sydäninfarktiriski kasvaa, mieliala laskee tai nousee liikaa, kuolleisuus lisääntyy, immuunijärjestelmä häiriintyy ja jokatalvinen flunssa voi tarttua herkemmin. Taitaa vaakakuppi kääntyä enemmän haitallisiin terveysvaikutuksiin.

Ajatella yhden tunnin siirrosta aiheutuu ihmisille paljon terveyshaittoja ja terveyspalvelujärjestelmämme kuormittuu entisestään. Mielelläni pysyisin yhdessä ajassa, lopetetaan tuo vuosittainen kellojen vekslaaminen! Minulle ei ole merkitystä sillä, kesä- vai talviaika, kunhan lopetetaan kellojen siirtäminen.

Ylös, ulos ja lenkille! Tällä kehotuksella aikansa mediapersoona Niilo Tarvajärvi kannusti kansalaisia sunnuntaiaamuisin nousemaan ylös ja lähtemään lenkille. Ohje pätee edelleen, varsinkin näin harmaina marraskuun päivinä helposti tulee jäätyä neljän seinän sisälle tai sohvalle loikoilemaan. Liikkumisen monipuoliset terveysvaikutukset ovat kiistattomat.

Toistuva ja säännöllinen liikunta tuntuu kehossa kokonaisvaltaisena hyvänolon tunteena. Jos tuohon vielä saunomisen lisää, rentouttava vaikutus on jo huipussaan.

Itse tykkään reippaasta kävelystä ja pyöräilystä. Pyöräreittejä Joroisista löytyy ihan jokaiseen makuun, merkittyinä tai itse suunnitellen. Kävellessäni kuuntelen joskus äänikirjaa tai rauhoittavaa musiikkia. Useimmat liikunnan myönteiset vaikutukset eivät varastoidu, joten niiden ylläpitäminen vaatii säännöllisyyttä ja toistuvuutta.

Hyötyliikuntakin on hyvästä ja tulee esimerkiksi työn lomassa huomaamatta. Antakaamme myös mahdollisuuksia ulkoiluun ja liikuntaan henkilöille, joiden toimintakyky ei mahdollista omaehtoista liikkumista.

Säännöllisellä liikunnalla mieli ja keho voi hyvin!

Kirjoittaja on joroislainen terveysalan ammattilainen ja keskustan kunnanvaltuutettu .