Mielipide Merja Pollok: Joroinen on tuiki tuntematon tulevaisuuden trendikohde? – Näin ei saa jatkua!

Joroisten Musiikkipäivillä on koettu monia tähtihetkiä mutta kuinka hyvin Joroinen muualla maassa oikeasti tunnetaan, kysyy Merja Pollok. Mari Kosonen

Merja Pollok

Viime aikoina lehdistö kautta maan on tiedottanut Joroisiin suunnitteilla olevasta tasokkaasta majoituskohteesta. Maineikkaat hyppyrien rakentajatkin ovat jo teeveestä tuttuja ja Kartanogolfin voittamat palkinnot viime vuosilta houkuttelevat lajin harrastajia Joroisiin. Onhan meillä musiikkipäiviäkin ja triathlonkisoja – ainakin sitten taas joskus, kun tämä pandemia hellittää otettaan.

Mutta käsi sydämelle: kuinka moni suomalainen tietää, mikä tai missä on Joroinen? Ei moni. Kansainvälisistä markkinoista puhumattakaan.

Kaiken ”positiivisen pöhinän” houkuttelemana saimme kuitenkin jo erittäin tärkeän matkailun päätöksentekijän turistiksi Joroisiin: Business Finlandin johtoryhmän jäsen ja Visit Finlandin johtaja, Paavo Virkkunen, vietti perheineen mökkilomaa Joroisissa. Järjestin heille ulkoilupäivän Kotkatharjun maastossa ja alueen monipuolisuus sekä ainutlaatuinen luonto tekivät vaikutuksen maailmaa kiertäneisiin Virkkusiin.

Golfin harrastajina he näkivät Kartanogolfin alueen kehitysmahdollisuudet ja loivat rohkeutta investoida lisäpalveluihin. He päättivät tulla kesällä uudelleen testaamaan palkittua kenttäämme sekä tutustumaan Joroisten muuhun tarjontaan.

Kun Virkkuset olivat kertoneet ystävilleen viettävänsä pääsiäisen Joroisissa, kukaan ei ollut tiennyt millaisesta paikasta on kyse.

Olemme siis tuiki tuntematon tulevaisuuden trendikohde? Näin ei saa jatkua!

Onneksi Joroisissa oltiin kaukaa viisaita ja perustettiin matkailuyhdistys vastaamaan kunnan matkailumarkkinoinnista hyvissä ajoin ennen kuin uusia vetovoimaisia kohteita ryhdyttiin rakentamaan. Nyt meillä on mahdollisuus kehittää jo olemassa olevia tapahtumia, luoda uusia palveluja ja oheistuotteita sekä suunnitella markkinointistrategia tuleville vuosille.

Yhteistyössä on voima, siksi alueellinen markkinointi tulee olemaan tärkeässä roolissa, esimerkkinä siitä Saimaa-ilmiö.

Joroisten brändin luominen ja tunnetuksi tekeminen on pitkä projekti, jota on sinnikkäästi vietävä eteenpäin toivottujen matkailutulojen kerryttämiseksi. Työ on alkanut ja tästä mennään täyttä vauhtia eteenpäin, hulluihinkin ideoihin uskoen ja rohkeasti kuntaamme kehittäen.

Kirjoittaja on Visit Joroinen ry:n toiminnanjohtaja

Kommentoi